D66 heeft compassie met Greg & Baud

Door een voorstel van D66 krijgt amateurtheater Greg & Baud bijna zes maanden langer de tijd om hun spullen uit het Kwadrant Theater te verhuizen. De gemeenteraad heeft hiertoe besloten. Greg & Baud dreigde per 1 april op straat te komen omdat er nog geen nieuwe locatie voor handen is.

Greg & Baud-voorzitter Gerard Zijlstra verzocht de gemeenteraad begin maart dringend om uitstel van de gedwongen verhuizing uit het Kwadrant theater. Greg & Baud heeft een eigen locatie op het oog die pas ná de zomer vermoedelijk beschikbaar komt.

Het pleidooi van voorzitter Gerard Zijlstra voor uitstel raakte de fractie van D66 die met een motie kwam om Greg & Baud wat meer tijd te geven. “Greg & Baud heeft meer dan vijftien jaar in belangrijke mate bijgedragen aan het culturele klimaat in onze stad. Ze heeft nu wat pech met het vinden van nieuwe huisvesting. Laten we hen daarom een paar maanden extra gunnen”, aldus D66 raadslid Peter Vergers.

Wethouder Paalvast gaf aan dat met het langer openhouden van het Kwadrant Theater een bedrag van circa 30.000 euro is gemoeid. Dit vonden alle fracties wel erg veel. Wethouder Paalvast zegde de raad toe om te kijken of het goedkoper kan. D66 scherpte haar motie aan om een meerderheid in de raad achter zich te krijgen, waarin de raad werd voorgesteld dat Greg & Baud maximaal in de helft van de kosten zou bijdragen.

Voor een aantal politieke partijen was dit nog steeds een brug te ver. Uiteindelijk steunde een meerderheid van de raad de D66 motie die mede werd ingediend door SP en GL. Voor de motie waren de fracties D66, GL, SP, PvdA, CU/SGP en Zó! Zoetermeer. En tegen stemden CDA, VVD, LHN en Zoetermeer Vooruit. De fractie van D66 is blij dat deze motie is aangenomen waarmee ook Greg&Baud uit de voeten kan.

Gepubliceerd op 03-04-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018