donderdag 18 februari 2021

Bezwaar tegen bestemmingsplan Dorpsstraat

D66 maakt bezwaar tegen het nieuwe bestemmingsplan Dorpsstraat dat strijdig gevonden wordt met de Visie Dorpsstraat 2040. “De levendigheid van de Dorpsstraat wordt helaas weer een stuk slechter met dit plan”, stelt D66 commissielid Willem Bos, “in de aanloopstraten naar de Dorpsstraat zoals de Delftse en Leidsche wallen mogen woningen in de plint komen. Dus winkels en andere bedrijvigheid verdwijnen daar. Juist deze aanloopstraten voeden weer de levendigheid van de Dorpsstraat.”

Nog erger vindt D66 het gesteld met het bestemmingsplan voor de Dorpsstraat-West. Dat is het deel van de Dorpsstraat dat loopt tussen de Delftse en Leidsche wallen bij de monumentale Oude kerk en het Nicolaasplein naast de katholieke kerk. “Dit korte stukje straat verbindt de Dorpsstraat met het Stadshart via het nieuwe Central park en de Dobbeplas. Wij hebben als gemeente enkele miljoenen  vorig jaar uitgetrokken voor dit nieuwe Central Park dat zoals de naam al zegt centraal ligt tussen de Dorpsstraat en het Stadshart. Wat wij met de ene hand mooi weten op te bouwen, breken wij helaas met de andere hand verderop weer af.”

D66 zou graag van Dorpsstraat-west een levendig cultureel straatje maken dat goed past in de oude kern van Zoetermeer. “De Kwik-Fit garage wordt al op ons initiatief omgebouwd tot expositieruimte en kunstateliers voor Terra Art. Het Oude Huis krijgt ook een meer publieke bestemming. En op het Nicolaasplein kennen wij sinds enkele jaren het culturele en muzikale Zondag in het Park. Dat beleid kunnen wij mooi doortrekken in Dorpsstraat-West die de culturele verbinding legt tussen Stadshart en het kernwinkelgebied in de Dorpsstraat.”