dinsdag 20 november 2018

D66 Zoetermeer houdt fietstour in Seghwaert en Noordhove

D66 Zoetermeer heeft, op de heugelijke dag dat Sinterklaas in onze stad aankwam, zelf onze wijken Seghwaert en Noordhove verblijd met een fietstochtje. Het was koud, zoals vaker richting pakjesavond van 5 december, maar gelukkig scheen volop de zon. In beide wijken zijn, soms wat te goed verstopt, bijzondere woningvormen te vinden die leuk om te zien zijn en wellicht wat meer aandacht verdienen.

De architectuurroute leidde bijvoorbeeld langs de antroposofyische Lissenvaart, het “smurfendorp” van de Hindenweide, de markante kubuswoningen op het Ton Albertsplan, het Miljoeneneilandje aan De Keyserplan (de naam zegt het al), en de Engelse bordeswoningen met souterrain onder hun statige toegangstrap aan het Marotplan, het donkerrode polderbuurtje aan de Corbuloschans, de opvallend blauwe woningen met zonserre en gemeenschappelijke achtertuin aan de Sterappelhof, de verspreid liggende groene hofjes in Seghwaert, en de uiterst aparte stadspoortwoningen aan de Hooge akker.

En beide wijken liggen vlakbij het Noord-Aa en de Benthuizerplas met de weidse natuur om de hoek. Voor de gemeente is er toch nog wel wat werk aan de winkel. Winkelcentrum Leidsewallen verdient, ondanks de recente opknapbeurt, nieuw straatmeubilair en meer fris plantengroen. Ook een nieuwe bestrating kan beslist geen kwaad in plaats van de scheve ondergrond waarover het winkelpubliek nu moet zwalken. Langs enkele wijkwegen in Seghwaert zou de gemeente hier en daar ook ontsierende schuttingen netjes kunnen afwerken met een plantenhaag. Het groene gevoel in Seghwaert wordt zo weer wat versterkt en dat spreekt D66 aan.