woensdag 10 januari 2018

D66 gaat voor statiegeld op plasticflesjes en blikjes

D66 wil graag dat Zoetermeer zich aansluit bij de Statiegeldalliantie. Deze alliantie heeft als doel milieuvervuiling door plasticflessen en blikjes tegen te gaan. PET-flessen en blikjes vervuilen onze zee, stranden, straten en bermen. “Door statiegeld in te voeren zorgen we ervoor dat er veel meer gerecycled kan worden en dat deze blikjes en flessen niet in onze mooie stad terecht komen”, aldus raadslid Peter Vergers (D66).

Invoering statiegeld

Eind november 2017 is de Statiegeldalliantie opgericht. Inmiddels hebben meerdere steden zich aangesloten bij de alliantie, waaronder Amsterdam en Leiden. Zij geven daarmee aan voor uitbreiding van de Nederlandse statiegeldregeling te zijn. “Door als gemeente ook aan te sluiten bij de statiegeldalliantie, dragen we bij aan een breed geluid van overheden, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven richting de regering vóór de invoering van statiegeld op blik en PET-flessen”, zegt Vergers. De Tweede Kamer vergadert in maart 2018 over invoering van statiegeld op alle PET-flesjes en blikjes.

Aansluiten

D66 heeft het college van B&W inmiddels via schriftelijke vragen verzocht of ze het initiatief willen steunen. En verzocht om als Zoetermeer ook met de Statiegeldalliantie mee te doen.